Вестник
Инженерной школы
Дальневосточного федерального университета
ISSN 2227-6858


ФИЗИКО-МАТЕМАТИЧЕСКИЕ НАУКИ: МЕХАНИКА
Механика деформируемого твердого тела

DOI.org/10.5281/zenodo.1119153
УДК 620.178.322.2, 620.186.4

А.А. Локтев, А.В. Гришин, К.Ю. Тальских, О.П. Нвачукву

ЛОКТЕВ АЛЕКСЕЙ АЛЕКСЕЕВИЧ – д.ф.-м.н., профессор, заведующий кафедрой «Транспортное строительство», Российский университет транспорта, e-mail: prtlokt@yandex.ru
Образцова ул., д. 9, стр. 9, Москва, 127994
ГРИШИН АНТОН ВИКТОРОВИЧ – инженер, e-mail: antoxa.o_o@mail.ru
ТАЛЬСКИХ КРИСТИНА ЮРЬЕВНА – инженер, e-mail: catswild@mail.ru
НВАЧУКВУ ОКЕЧУКВУ ПАСЧАЛ – аспирант, e-mail: npas@ro.ru
Кафедра сварочного производства Инженерной школы
Дальневосточный федеральный университет
Суханова ул., 8, Владивосток, 690091

Влияние высокочастотного нагружения на механические свойства сталей

Аннотация: На основе метода понижения размерности трехмерных уравнений механики деформируемого твердого тела построена математическая модель для определения остаточного напряженно-деформированного состояния в двуслойной панели стекло–металл. Разработано аналитическое решение поставленной задачи. В результате его установлено, что остаточные напряжения на границах сопряжения слоев существенно меньше разрушающих, что обеспечивает достаточный резерв прочности для практического применения данного материала.

Ключевые слова: высокочастотные испытания, гигацикловая усталость, микроструктура, микротвердость.


Loktev A., Grishin A., Talskikh K., Nwachukwu O.

ALEKSEY LOKTEV, Doctor of Physical and Mathematical Sciences, Professor, Head, Department of Transport Construction, e-mail: prtlokt@yandex.ru
Moscow State University of Railway Engineering
9 Obraztsova St., building 9, Moscow, Russia, 127994

ANTON GRISHIN, Engineer, e-mail: antoxa.o_o@mail.ru
KRISTINA TALSKIKH, Engineer, e-mail: catswild@mail.ru
OKECHUKWU NWACHUKWU, Postgraduate, e-mail: npas@ro.ru
Department of Welding Engineering, School of Engineering
Far Eastern Federal University
8 Sukhanova St., Vladivostok, Russia, 690091

The impact of high-frequency cyclic loading on the mechanical properties of steel

Abstract: The advanced development of high speed rail system imposes increased safety requirements to the rolling stock and upper track components. Researchers and designers actively work to create more complete and adequate models of the structures and their elements as well as to develop new materials to produce them. Pressing is the task to consider traditional materials as well in various operating conditions including the one when the frequencies of the dynamic force of the rolling stock increase and the effects of various workloads and vibrations reach high-frequency range. The article deals with modelling an impact that a high-frequency loading has on a sample made of rail steel. The impact like that occurs when the rolling stock moves through an artificial environment. It is assumed that the operation of the rail within a sleeper step is governed by the uniaxial stress-strain laws. The article presents the experimental results and findings obtained from the ultrasonic high-frequency cyclic tests and the structural analysis of the model material, the latter being the low-carbon perlite steel.

Key words: high-frequency fatigue testing, gigacycle fatigue, microstructure, microhardness.

1.jpg Скачать статью в формате PDF