Вестник
Инженерной школы
Дальневосточного федерального университета
ISSN 2227-6858


КОРАБЛЕСТРОЕНИЕ. Судовые энергетические установки

DOI.org/10.5281/zenodo.2008657
УДК 629.12.001.2

И.Б. Друзь, И.П. Турищев, М.В. Гомзяков, О.В. Москаленко

ДРУЗЬ ИВАН БОРИСОВИЧ – д.т.н., профессор кафедры теоретической механики и сопротивления материалов, e-mail: druz_i_b@mail.ru
Морской государственный университет им. адм. Г.И. Невельского
Верхнепортовая, ул., 50,а, Владивосток, 690059
ТУРИЩЕВ ИГОРЬ ПЕТРОВИЧ – начальник Дальневосточного управления государственного морского надзора, e-mail: Turishchev-ip@dvgosmornadzor.ru
ГОМЗЯКОВ МИХАИЛ ВЛАДИМИРОВИЧ – к.т.н., начальник отдела надзора за мореплаванием, e-mail: Gomzyakov-mv@dvgosmornadzor.ru
МОСКАЛЕНКО ОЛЕГ ВЛАДИМИРОВИЧ – начальник отдела учёта и расследования транспортных происшествий, e-mail: Мoskalenko-ov@dvgosmornadzor.ru
Дальневосточное управление государственного морского надзора Федеральной службы по надзору в сфере транспорта
Нижнепортовая, ул., 3, Владивосток, 690003

Безопасность функционирования 
судовых энергетических установок возрастных судов
в зоне ответственности ДВУ Госморнадзора

Аннотация: Предпринят анализ причин аварийности в зоне ответственности Дальневосточного управления государственного морского надзора Федеральной службы по надзору в сфере транспорта, рассмотрены некоторые аспекты эксплуатации судовых энергетических установок. Приведен сравнительный статистический анализ аварийности с 2014 по 2017 г. Выделены и структурированы группы аварийных случаев на судах морского и рыбопромыслового флота с 2013 по 2015 г. Предпринята попытка на основании анализа причин аварийности судовых технических установок выяснить значение звена «человек–машина» на уровнях управления и эксплуатации, на вспомогательном уровне, а также определить направления дальнейших исследований.
Ключевые слова: безопасность на море, контрольно-надзорная деятельность, морской транспорт, человеческий фактор, судовые энергетические установки, аварийность на море.

downloadarrow.pngСкачать статью в формате PDF


Druz I., Turishchev I., Gomzyakov M., Moskalenko O.

IVAN DRUZ, Doctor of Engineering Sciences, Professor, Theoretical Mechanics and Strength of Materials, e-mail: druz_i_b@mail.ru
Maritime State University named after G.I. Nevelskoi
50a, Verkhneportovaya St., Vladivostok, Russia, 690059
IGOR TURISHCHEV, Head, Far Eastern Directorate for State Maritime Supervision of the Federal Service for Supervision in the Sphere of Transport, e-mail: Turishchev-ip@dvgosmornadzor.ru
MIHAIL GOMZYAKOV, Candidate of Engineering Sciences, Chief of Department of Supervision Over Navigation, e-mail: Gomzyakov-mv@dvgosmornadzor.ruOIEG MOSKALENKO, Сhief of Department of Registration and Investigation of Traffic Accidents, e-mail: Мoskalenko-ov@dvgosmornadzor.ru
Far Eastern Directorate for State Maritime Supervision of the Federal Service for Supervision in the Sphere of Transport
3 Nizhneportovaya St., Vladivostok, Russia, 690003

Safe operation of main power plants
of aging ships
as a subject of control and supervision
by the Far Eastern Directorate for State Maritime Supervision

Abstract: The article presents an analysis of the causes of accidents in the area of responsibility of the Far Eastern Department of State Maritime Supervision of the Federal Service for Supervision in the Sphere of Transport, as well as some aspects of the operation of ship power plants. The data of the comparative statistical analysis of accidents from 2014 to 2017 are presented and the conclusions about the most typical accidents that occurred on marine and fishing vessels from 2013 to 2015 are made. The authors made an effort based on an analysis of the causes of accidents in the main propulsion machinery of the ships to define the significance of the man-machine link at the management and operation levels, as well as at an auxiliary level, and to determine the directions for further research.
Keywords: safety at sea, control and surveillance activities, maritime transport, human factor, marine power plants, accidents at sea.